Vuosikertomus 2016

Toimitusjohtajan katsaus

Vuosi 2016 oli muutosten ja uuteen suuntautumisen vuosi, kertoo toimitusjohtaja Olli Holmström videolla. Toimintaa ja tulevaisuutta ohjaavia ratkaisuja saatiin päätökseen ja vakiinnutettiin muun muassa maahanmuuttajatyö kansainvälisen suojelun ja integraation toimialueella.

Terveyspalvelut ja koulutus ovat olleet Helsingin Diakonissalaitoksen 150-vuotisen historian ajan toiminnan keskiössä. Nyt ne ovat siirtyneet toisenlaiseen omistukseen ja ohjaukseen. Suomen Diakoniaopisto perustettiin ja Terveystalo ja Helsingin Diakonissalaitoksen säätiö sr sopivat marraskuun 2016 lopussa Diacor terveyspalvelut Oy:n yhdistymisestä Terveystaloon.

Yhteiskunnallisena yrityksenä Helsingin Diakonissalaitos ohjaa tuotot oman toimintansa kehittämiseen ja varsinaisen tehtävänsä toteuttamiseen eli ihmisarvoisen huomisen rakentamiseen.

Suomi on keskellä yhtä historiansa suurinta yhteiskunnallista murrosta eli sote-uudistusta. Uudistus tarjoaa lukemattomia uusia mahdollisuuksia. Yhteiskunnan taloudellinen kantokyky on kuitenkin huolestuttava – hyvinvointiyhteiskunnan ja sivistysvaltion tulee pitää huolta heikoimmista. Tämän asian ylläpitäminen ja esillä pitäminen on Helsingin Diakonissalaitoksen säätiön ikiaikainen tehtävä.